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白井 晴幸 

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Haruyuki Shirai

2023.05.03−05.28 

光は常に走り続け、我々の肉眼では光の輪郭を見る事は不可能である。カメラという名の写真機を駆使した白井晴幸の作品によって日常に溶け込む光を再認識させられた。と同時に静止画には無い時間軸も確認する事ができる。写し出された抽象的で不安定なイメージは僕の目で見る景色とは程遠い。しかし日常にこの様な性質を持った世界が広がっていると思うと呆気に取られる。白井晴幸の作り出した改造写真機は人間には捉えられない別の次元を視覚的に生み出している。また、写真表現が多様化した時代に、写真にしか出来ない新たな表現をしている。しかしスナップ写真という実に古典的な形式をとっており、そのコントラストが皮肉染みていて可笑しい。光の輪郭を見つめ、改めてを見ると横軸に綺麗に整列された線が写し出されている。規則正しい街の光の中に不安定に写し出される人々。これは正しく人間の持つ性質を表している様に思える。つまり、人間の行動、思想の曖昧さ。不特定多数の人間が街を行き交い模様を作り出す。どこか街という檻の中で人々は不自由に動き回っている様にも思える。今展示はモノクロとカラーなどの対比構造も見受けられるが、同じ性質を持った光を使った写真表現の類似構造でもあると言える。その光の輪郭を見つめ、見比べる事によって新たな発見もあると考える。

Light is always running, and it is impossible to see the outline of light with our naked eyes. Haruyuki Shirai's works, which make full use of the photographic machine known as a camera, make us rediscover the light that blends into our
daily lives. At the same time, we can also see a time axis that is not present in
still images. The abstract and unstable images captured are far from the scenery
I see with my own eyes. However, I was taken aback to think that a world with such characteristics is spreading in our daily life. Haruyuki Shirai's modified photographic machine visually creates another dimension that cannot be captured by humans.

In an age when photographic expression has diversified, he has created a new kind of expression that only photography can offer. However, the contrast between the two is ironic and funny, as they are in the very classic format of snapshots.

Looking at the contours of the light, and then looking again, we see neatly aligned lines on the horizontal axis. People are precariously projected in the regular light of
the city. This seems to me to be a correct representation of the nature of human beings. In other words, the ambiguity of human behavior and thought. An unspecified number of people come and go in the city, creating patterns. It seems as if people are moving around in a cage called a city in an unrestrained manner.
In this exhibition, we can see a contrasting structure of black-and-white and color,
but it is also a similar structure of photographic expression using light with the same characteristics. By looking at and comparing the contours of the light, we believe that new discoveries can be made.

Biography

白井晴幸は自身の出身地である東京郊外の林に、実在する部族や寓話・写真史などを モデルにした、未開の異人たちを出現させたシリーズや、改造したフィルムカメラを 用いて静と動を切り離すことで生じる、歪んだ時間の痕跡を現すシリーズなど、特異 な技法やシチュエーションを創造し、独自のアプローチよって写真を考察してきまし た。このように写真が持っている記憶の文脈を解体し、再構築し、意味を問い直すよ うな写真の再現を試みます。

2014 年「白井 晴幸展 どろん景」神奈川県立相模湖交流センター
2017 年「第 16 回 写真 1_wall 展」ガーディアンガーデン
2017 年「LUMIX MEETS BEYOND2020 BY JAPANESE PHOTOGRAPHERS #5」

2019 年「VOCA 展 2019」上野の森美術館
2022 年「Showcase Gallery 白井晴幸展」横浜 市民ギャラリーあざみ野

Haruyuki Shirai has created unique techniques and situations, such as a series in which uncivilized aliens appear in a forest in the suburbs of Tokyo, his hometown, modeled on real tribes, fables, and the history of photography, and a series in which he uses a modified film camera to reveal distorted traces of time caused by the separation of stillness and motion. In this way, he attempts to deconstruct and reconstruct the context of the memories held by photography, and to reproduce photographs to question their meanings.

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