足立 真輝
Masaki Adachi
「空間と揮発」
2024.10.11−10.27 13:00−19:00 closed on Monday, Tuesday
HECTAREではアーティスト/建築家・足立真輝による個展「空間と揮発」を開催します。
足立のミニマリズムな表現は余分な意味合いを排し、直線的かつ本質的な空間を用いて物質のあり方を追求しています。「GRID」シリーズではシンプルで幾何学的なリズムの連続性が心地よいことはさることながら、物体が持つ静寂さを感じさせます。その静寂さの中にある繊細な凹みが我々の記憶を想起させ、まるで心的形象のようなイメージを連想させます。
また作品の特徴でもあるグリッドは、各マス目が規則的に配置される事で、無限に続く構造を示唆します。しかし同時に規則的な枠組みが存在することで、制約的な意味も持ち合わせます。つまりパースペクティブの変換によって空間のあり方が変容します。シンプルかつ抽象的なイメージだからこそ多様な空間が生まれ、脚色されない各々の原風景が映し出されます。
本展は、建築家としての側面も持つ足立の独自の視点と余白の美が見事に調和し、我々にしなやかで柔軟なイマジネーションを与えます。
HECTARE is pleased to present “space and volatile” a solo exhibition by artist/architect Masaki Adachi.
Adachi's minimalist expression eschews superfluous connotations, pursuing a linear and essential space in his exploration of the nature of matter. In the “GRID” series, the continuity of simple geometric rhythms is not only pleasing, but also evokes a sense of the quietness of objects. The subtle indentations in the silence evoke our memories and evoke images that resemble mental figurative images.
The grid, a characteristic feature of the work, suggests an endless structure through the regular arrangement of the squares. At the same time, however, the presence of a regular framework also has a restrictive meaning. In other words, the way space is transformed by the transformation of perspective. The simplicity and abstraction of the image creates a variety of spaces, reflecting the original landscape of each individual without any coloring.
This exhibition is a perfect blend of Adachi's unique perspective as an architect and the beauty of blank spaces, giving us a flexible and flexible imagination.
Biography
1990年、神奈川県生まれ。大学、大学院で建築を学んだ後、独立。2019年にBankARTでの滞在制作をきっかけに、アーティスト活動を開始。直線的なモチーフの集積と反復によって表現した記憶の空間を、建築模型的な抽象表現技法を再解釈しながら制作する。
主な個展
2023年 LEFT BEHIND (GALLERY 35 KYOTO)
2024年 Humanized Metronome (iwao gallery)
主な受賞歴
2014年 足立一郎記念賞(論文:大地と繋がる建築-村野藤吾設計、箱根プリンスホテルの作品論-)
2017年 第13回ダイワハウスコンペティション最優秀賞
2022年 Independent Tokyo 2022 審査員特別賞(木戸涼子賞)など
Born in 1990 in Kanagawa, Japan. After studying architecture at university and graduate school, he became an independent artist, starting his artistic career with a residency at BankART in 2019. He creates spaces of memory expressed through the accumulation and repetition of linear motifs, reinterpreting architectural model-like abstract expression techniques.
Major solo exhibitions include LEFT BEHIND at GALLERY 35 KYOTO(2023), Humanized Metronome at iwao gallery (2024). Major awards include Ichiro Adachi memorial award [thesis:Grounding Architecture ーThe morphology of “Hakone Prince Hotel”, designed by Togo Muranoー] (2014), 13th Daiwa House Competition Grand prize (2017), Independent Tokyo 2022 Ryoko Kido Prize (2022).